Members Login
Username 
 
Password 
    Remember Me  
Post Info TOPIC: KHASIAT SURAH AL-FATIHAH


Senior

Status: Offline
Posts: 339
Date:
KHASIAT SURAH AL-FATIHAH
 


KHASIAT SURAH AL-FATIHAH


   1)Terhindar dari kecelakaan kecuali ajal

      :-bagi mereka yang membaca surah Al-Fatihah (1x) ketika hendak tidur,kemudian membaca surah Al-Ikhlas (1x),surah Al-Falaq (1x) dan surah An-Nas (1x) maka terhindarlah dari kecelakaan kecuali ajal.


   2)Penawar bagi demem panas


      :-surah Al-Fatiha jika dibaca (41x) pada segelas air dan diminum,kemudian diusap pada muka,tangan dan kaki orang yang mengidap demam panas,insyallah akan segera sembuh.


   3)Penghindar kesusahan hidup


      :-apabila surah Al-Fatihah dibaca selepas setiap kali solat fardu sebanyak (7x),insyallah orang yang mengamalkannya dihindari dari segala kesusahan hidup.


   4)Rezeki dipermudahkan


      :-kemudian surah Al-Fatihah dibaca (41x) selepas solat Subuh berulang-ulang kali,insyallah akan dimudahkan rezeki,dapat menyelesaikan hutang akan disenangi orang bila bertemu dengannya.
    



__________________


Veteran

Status: Offline
Posts: 32
Date:
 

sape yg cakap baca baca ni boleh sembuh penyakit sekian ..... . . boleh lepas utang .. . bole hindar hidup susah . . ........ sape yg cakappppppp ??? sape yg mereka cerita nihh ???


kah kah kah kesiannnnn . . ..........


Surah 10,Ayat 36: Dan kebanyakan mereka tidak mengikuti kecuali persangkaan saja. Sesungguhnya persangkaan itu tidak sedikitpun berguna untuk mencapai kebenaran. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka kerjakan.


semua tu sangka sangka sajer .. . .. manusia jugak yg cipta ckp baca ayat ni 10 kali bole baik demam lah . . .......... baca kalo tak paham maksud dia jadi pulak cam org mabuk . . .... becakapppppppp tapi tak paham . ..... dalam al-quran tak ade tulis pun mcm sangkaan saudara dan saudari ini hehe ... kesiannnnnnnnn kan . ... .........



__________________
. . .


Senior

Status: Offline
Posts: 339
Date:
 

A'kum...


          Bro White kene paham maksud insyaalah,insyallah bermaksud kalo diizinkan tuhan.Kat post tu pon ado tulis insyallah akan cepat sembuh bukan saye tulis comform sembuh,disini saye terjemahkan skali erti surah (Al-Fatihah ayat 1-7) untuk org yg tak paham maksudnya:-


///*"Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyanyang.Segala puji bagi Allah,Tuhan semesta alam.Maha Pemurah lagi Maha Penyanyang.Yang menguasai hari pembalasan.Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya Engkaulah kami memohon pertolongan.Tunjukkanlah kami jalan yang lurus.Iaitu jalan orang-orang yang telah engkau anugerahkan nikmat kepada mereka,bukan jalan mereka yang dimurkai dan bukan pula jalan mereka yang sesat."


          Surah (Al-Ikhlas ayat 1-4)


///*"Katakanlah: "Dialah Allah,Yang Maha Esa.Allah adalah Tuhan yang segala sesuatu bergantung kepadaNya.Dia tidak berbapa dan tidak pula diperanakkan dan tidak ada seorang pun yang serupa denganNya".


         Surah (Al-Falaq ayat 1-5)


///*"Katakanlah: "Aku berlindung kepada Tuhan Yang Menguasai subuh,dari kejahatan makhlukNya,dan dari kejahatan malam apabila telah gelap gelita,dan dari kejahatan wanita-wanita tukang sihir yang menghembus pada buhul-buhul,dan dari kejahatan orang yang dengki apabila ia dengki."


        Surah (An-Nas ayat 1-6)


///*"Katakanlah: "Aku berlindung kepada Tuhan yang menjadikan manusia.Raja manusia,Sembahan manusia,dari kejahatan bisikan syaitan yang selalu bersembunyi dan dari jin dan manusia."


       Bro White bace betul˛ ertinya dan paham betul˛ maksudnya,kita minta pertolongan dari Tuhan.Kalo diizinkan sembuhlah penyakit kalo tak diizinkan Tuhan,pergi laa jumpa pakar mane pon takkan sembuh punya.



__________________


Veteran

Status: Offline
Posts: 32
Date:
 


yus_padi wrote:





KHASIAT SURAH AL-FATIHAH    1)Terhindar dari kecelakaan kecuali ajal      :-bagi mereka yang membaca surah Al-Fatihah (1x) ketika hendak tidur,kemudian membaca surah Al-Ikhlas (1x),surah Al-Falaq (1x) dan surah An-Nas (1x) maka terhindarlah dari kecelakaan kecuali ajal.   


2)Penawar bagi demem panas       :-surah Al-Fatiha jika dibaca (41x) pada segelas air dan diminum,kemudian diusap pada muka,tangan dan kaki orang yang mengidap demam panas,insyallah akan segera sembuh.   


3)Penghindar kesusahan hidup       :-apabila surah Al-Fatihah dibaca selepas setiap kali solat fardu sebanyak (7x),insyallah orang yang mengamalkannya dihindari dari segala kesusahan hidup.   


4)Rezeki dipermudahkan       :-kemudian surah Al-Fatihah dibaca (41x) selepas solat Subuh berulang-ulang kali,insyallah akan dimudahkan rezeki,dapat menyelesaikan hutang akan disenangi orang bila bertemu dengannya.    





dalam posting encik yus ni cuma ade satu insyallah saje .. . . yg lain lain tu takde ... . camne leh kata semua ade tulis insyallah . . .. saye ke encik nak kene pakai spek ni hehehehe .. .


tak ngape la niat encik yus ni nampak mmg baik . .... tetapi cuma cara nye salah . . .. biasa la kan selagi tak di baca kan begini lah cara nye kite berpikir . . ...


jika encik yus terase diri tu belum cukup ilmu atau nak tambah ilmu alam lagi . .. .. jgn segan segan pm saye . . ... saye akan beri tempat yg bole encik yus pelajari ilmu ini . .. .. .



__________________
. . .


Guru

Status: Offline
Posts: 501
Date:
 

Assalamualaikum,


Terima kasih Yus_Padi, dan insyallah, "Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. Maha Pemurah lagi Maha Penyanyang" insyallah. Kerana sudi berkongsi ilmu. Cuma saya nak tambah sikit aja, apa yang kita buat haruslah tawaduk, betul-betul kyusuk dan insaf dan sedar kebesaran ilahi (semua org sedar akan kebesaran ilahi), apakah dengan membaca ayat-ayat ini semua kesulitan akan terhindar? 'ya dan tidak' jawap saya. Tengok jugaklah siapa dan macamana orang membaca dan berharap itu, kalau orang macam saya nih hehe' bacalah 300 x pun belum tentu dikurniakan (time susah kau baca siang dan malam, time senang kalu ...) apa yg diharapkan, lainlah si pembaca itu seorang betul-betul tak terlupakan Allah, pagi petang siang dan malam ... ;) tapi ada jugak yg biasa-biasa pun dimakbulkan .. sebabnya seperti diatas "..dia maha pemurah lagi maha penyayang..." insyallah.


Jadi white, saya setuju dengan apa yang ditulis oleh Yus_Padi, cuma persoalnnya ialah dengan cara bagaimana kita nak gunakan ayat-ayat ini supaya dia dengar keluhan dan permasalahan kita hambanya? White tentu biasa dengar tentang sembahyang istikharah (untuk dapatkan gambaran mengenai peluang baik/buruk) yang ini boleh terima pakai ke white? ke tak boleh pakai jugak?


wassalam



__________________
"SALAM KASIH SAYANG DAN IKATAN MESRA PERJUANGAN" -


Veteran

Status: Offline
Posts: 76
Date:
 

Pahala itu bukanlah menurut angan-anganmu yang kosong dan tidak pula menurut angan-angan Ahli Kitab. Barangsiapa yang mengerjakan kejahatan, niscaya akan diberi pembalasan dengan kejahatan itu dan ia tidak mendapat pelindung dan tidak (pula) penolong baginya selain dari Allah. (QS. 4:123)


__________________


Veteran

Status: Offline
Posts: 44
Date:
 

assalamualaikum.w.b.t


memang panas jugak isu ni...hehehe


tp bagi saya,saya menyokong bro white walaupun saya x kenal..


coz saya juga paham apa maksud bro white itu tadi..


walaupun kita cuma berikhtiar dengan membacakan ayat-ayat suci Al-Quran,tidak sempurna ayat itu kalau setakat membacanya saja..sedangkan ayat Al-Quran mesti dibacakan,kemudian difahami,seterusnya dilaksanakan ayat tersebut..


bagi saya,kalau setakat membacakan ayatnya saja,kalau sembuh penyakit tersebut,itu dikira beruntung..macam mana pula kalau dibacakan ayat Al-Quran tadi tetapi tidak sembuh...takut dibimbangi ayat yang dibacakan tadi tidak BERKESAN.nanti dipersalahkan ayat Al-Quran ini tak mujarab la,apela..semua itu akan menimbulkan persangkaan..sebab itu bro white keluarkan ayat persangkaan tuu...


so,saya harap semua orang dapat meneliti dengan baik tentang sesuatu perkara sebelum berbuat..memang tidak dinafikan bahawa membacakan ayat Al-quran boleh menyembuhkan penyakit.tapi lihat penyakit ape yang dialami..kalau setakat baca al-fatihah boleh meleraikan masalah hidup,bukan sekadar membacanya berulang kali,TETAPI mengamalkan tuntutan dalam surah al-fatihah tersebut...kalau setakat tahu makna tapi tak tahu nak laksanakan makna tersebut...saya pun boleh buat...penyu laut pun boleh buat..susah aper nak cari makna surah,tengok saje dalam tafsir,terus copi jer..saya boleh buat..


jadi,renunglah baik-baik untuk kita bersama.saya mintak maaf kalau kata-kata saya menyinggung perasaan orang lain..mintak maaf banyak2..k



__________________


Senior

Status: Offline
Posts: 435
Date:
 


White wrote:



sape yg cakap baca baca ni boleh sembuh penyakit sekian ..... . . boleh lepas utang .. . bole hindar hidup susah . . ........ sape yg cakappppppp ??? sape yg mereka cerita nihh ??? kah kah kah kesiannnnn . . .......... Surah 10,Ayat 36: Dan kebanyakan mereka tidak mengikuti kecuali persangkaan saja. Sesungguhnya persangkaan itu tidak sedikitpun berguna untuk mencapai kebenaran. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka kerjakan. semua tu sangka sangka sajer .. . .. manusia jugak yg cipta ckp baca ayat ni 10 kali bole baik demam lah . . .......... baca kalo tak paham maksud dia jadi pulak cam org mabuk . . .... becakapppppppp tapi tak paham . ..... dalam al-quran tak ade tulis pun mcm sangkaan saudara dan saudari ini hehe ... kesiannnnnnnnn kan . ... .........




wsalam,


hmmm...membaca surah itu samalah spt berdoa....apa dia berdoa...?meminta sesuatu kpd Allah kerana mungkin sudah puas usaha...berdoa itu satu usaha jugak..kekadang manusia berdoa kerana dia mengadu kpd Allah...ini talian antara Allah dgn makhluk...Allah mendengar apa yg hambaNya minta...Dan jangan lah kita beriman akan kalam Allah tapi tinggal sebahagian yg lain ....Byk hadith yg menyebut ttg doa...cara berdoa...ayat berdoa....Bukalah kitab hadith kecuali lah saudara White golongan anti hadis ...dan saya pernah bertemu org spt ini....Dan jgn kamu tertawakan seseorg yg tidak sealiran dgn kamu...Dan ayat persangkaan yg selalu disebut oleh org dlm forum ni....Nasihat saya "masuklah kamu ke dlm agama Allah seluruhnya ".....bukan separuh...bukan sebahagian atau sekerat ...seluruhnya...Oleh itu jgn kita beriman pada sesuatu ayat kemudian tinggal sebahagian yg lain....Ini pendpt saya...Ttg surah 10 ayat 36 setahu itu saya utk penyembah berhala...adakah saudara White anggap org yg percaya ttg berdoa tu penyembah berhala... Keras tuduhan ni...


wallahua'lam



-- Edited by DewaPetir at 00:25, 2005-06-11

__________________
There Can Be Triumph Without Loss, No Victory Without Suffering, No Freedom Without Sacrifice


Senior

Status: Offline
Posts: 156
Date:
 

Dan jgn kamu tertawakan seseorg yg tidak sealiran dgn kamu...Dan ayat persangkaan yg selalu disebut oleh org dlm forum ni....Nasihat saya "masuklah kamu ke dlm agama Allah seluruhnya ".....bukan separuh...bukan sebahagian atau sekerat ...seluruhnya...Oleh itu jgn kita beriman pada sesuatu ayat kemudian tinggal sebahagian yg lain....






Alamak,malunya aku...


golongan anti hadis yeaaaaa..... biasalerrr golongan ini kan sesat dan bodoh tak boleh diajar,pandai tak boleh diikut........



__________________


Senior

Status: Offline
Posts: 143
Date:
 

" Kenapa manusia menyerahkan kehidupannya untuk ditentukan oleh orang lain
sedangkan dia mampu berdoa kepada Tuhannya dan tiada siapa
yang boleh menghalangnya berdoa?"


__________________
aidil


Senior

Status: Offline
Posts: 435
Date:
 


ideal wrote:


" Kenapa manusia menyerahkan kehidupannya untuk ditentukan oleh orang lain sedangkan dia mampu berdoa kepada Tuhannya dan tiada siapa yang boleh menghalangnya berdoa?"


Jawapannya...manusia itu tidak menyerahkan kehidupannya utk ditentukan oleh org lain ..cuma dia rasa dia seorg yg ternoda oleh dunia yg fana dan rasa dirinya jauh dari Pencipta nya...lalu dia meminta tolong seseorg yg lebih dekat dgn Allah yg dirasai lebih makbul doa nya...meminta utk berdoa...bukan menentukan kehidupannya...



__________________
There Can Be Triumph Without Loss, No Victory Without Suffering, No Freedom Without Sacrifice


Senior

Status: Offline
Posts: 435
Date:
 


penyu laut wrote:





walaupun kita cuma berikhtiar dengan membacakan ayat-ayat suci Al-Quran,tidak sempurna ayat itu kalau setakat membacanya saja..sedangkan ayat Al-Quran mesti dibacakan,kemudian difahami,seterusnya dilaksanakan ayat tersebut..<<== (membaca ,memahami ,mengamalkan )itu lebih afdal ketika berdoa  ...baru doa dimakbulkan


bagi saya,kalau setakat membacakan ayatnya saja,kalau sembuh penyakit tersebut,itu dikira beruntung..macam mana pula kalau dibacakan ayat Al-Quran tadi tetapi tidak sembuh...takut dibimbangi ayat yang dibacakan tadi tidak BERKESAN.<<== Yg tidak berkesan adalah doa org yg jauh dari Allah bukan kalam itu sendiri yg tidak berkesan


Bayangkanlah ada kajian sains dibuat ....air yg dibaca Ayat alquran...amat tersusun jisimnya....inikan pulak kita manusia......Fikirlah sahabatku....apa kah kami bersangka sangka...



__________________
There Can Be Triumph Without Loss, No Victory Without Suffering, No Freedom Without Sacrifice


Veteran

Status: Offline
Posts: 95
Date:
 

 


Assalamualaikum...


yg penting jgn doa kosong je.. usaha mesti mau ada.. kalau stakat doa je, tak leh blah.. ibarat buat rumah takde tiang..betul la yg korang ckp... tak de yg salah pon.. yus_padi, white, betara, dewa_petir dll sumernye betul... pandai2 saudara aku semua... ayat2 dlm al-quran bukan utk digahkan dan bukan didebatkan, segala nas2 nya sudah ditetapkan.. cuma, kadang kala kita ni je yg memandai2 sgt.. isi dan jisim al-quran itu kekal dan terjaga sepanjang zaman.. pandai2 lah kita mengguna amanah dari Allah ni.. saya pun bukannya pandai sgt.. tapi kalau ada kekeliruan apa kata kita tanya pada yg bijak pandai?


wassalam..



__________________
eddy


Veteran

Status: Offline
Posts: 76
Date:
 

GoodGuy wrote:


Pahala itu bukanlah menurut angan-anganmu yang kosong dan tidak pula menurut angan-angan Ahli Kitab. Barangsiapa yang mengerjakan kejahatan, niscaya akan diberi pembalasan dengan kejahatan itu dan ia tidak mendapat pelindung dan tidak (pula) penolong baginya selain dari Allah. (QS. 4:123)

sedihnya takada orang komen...

__________________


Guru

Status: Offline
Posts: 501
Date:
 

Assalamualaikum,


Iya hebat-hebat belaka, dan sepatutnya white patut menghuraikan response padi supaya tidak disalah erti ... bagi yang faham maksud white takpa, bagi yang tak faham? apa pun terima kasih pada penyu dan lelain huraian yang baik ..


wassalam



__________________
"SALAM KASIH SAYANG DAN IKATAN MESRA PERJUANGAN" -


Senior

Status: Offline
Posts: 128
Date:
 

Hebat berkata dan mencerca.


Cukupkah ilmu di dada.


Sehinggakan kata ulama disangkal nya.



__________________


Senior

Status: Offline
Posts: 339
Date:
 

A'kum...


          Trime kaseh kerana semue sudi berkongsi dgn ilmu yg ade,ape yg saye postkan bukanlah utk kite berdebat.Tetapi semata-sata utk bertukar-tukar ilmu dgn org yg byk ilmu,saye ni memang laa x brape pandai sgt tentang agama.Tetapi ape yg diajar itu yg saye post utk dikongsi bersama,tak sangka plak boleh jadi hangat.Tapi yg peliknye kenape maseh ade org maseh nak mempertikaikan ayat˛ suci Al-Quran,saye post pon sekadar utk panduan bukan utk didebatkan.



__________________


Senior

Status: Offline
Posts: 339
Date:
 

White wrote:


    dalam posting encik yus ni cuma ade satu insyallah saje .. . . yg lain lain tu takde ... . camne leh kata semua ade tulis insyallah . . .. saye ke encik nak kene pakai spek ni hehehehe .. . tak ngape la niat encik yus ni nampak mmg baik . .... tetapi cuma cara nye salah . . .. biasa la kan selagi tak di baca kan begini lah cara nye kite berpikir . . ... jika encik yus terase diri tu belum cukup ilmu atau nak tambah ilmu alam lagi . .. .. jgn segan segan pm saye . . ... saye akan beri tempat yg bole encik yus pelajari ilmu ini . .. .. .


         A'kum...


                  Saye rase bro White pon kene pakai spek jugak laa sbb saye langsung takde nyatakan comform kalo bace ayat˛ tu boleh dpt yg elok jer,kalo bro White rase ape yg saye postkan tu salahboleh bro rujuk ngan mane˛ Ustaz yg lebeh arif...///



__________________


Senior

Status: Offline
Posts: 339
Date:
 

penyu laut wrote:


assalamualaikum.w.b.t memang panas jugak isu ni...hehehe tp bagi saya,saya menyokong bro white walaupun saya x kenal.. coz saya juga paham apa maksud bro white itu tadi.. walaupun kita cuma berikhtiar dengan membacakan ayat-ayat suci Al-Quran,tidak sempurna ayat itu kalau setakat membacanya saja..sedangkan ayat Al-Quran mesti dibacakan,kemudian difahami,seterusnya dilaksanakan ayat tersebut.. bagi saya,kalau setakat membacakan ayatnya saja,kalau sembuh penyakit tersebut,itu dikira beruntung..macam mana pula kalau dibacakan ayat Al-Quran tadi tetapi tidak sembuh...takut dibimbangi ayat yang dibacakan tadi tidak BERKESAN.nanti dipersalahkan ayat Al-Quran ini tak mujarab la,apela..semua itu akan menimbulkan persangkaan..sebab itu bro white keluarkan ayat persangkaan tuu... so,saya harap semua orang dapat meneliti dengan baik tentang sesuatu perkara sebelum berbuat..memang tidak dinafikan bahawa membacakan ayat Al-quran boleh menyembuhkan penyakit.tapi lihat penyakit ape yang dialami..kalau setakat baca al-fatihah boleh meleraikan masalah hidup,bukan sekadar membacanya berulang kali,TETAPI mengamalkan tuntutan dalam surah al-fatihah tersebut...kalau setakat tahu makna tapi tak tahu nak laksanakan makna tersebut...saya pun boleh buat...penyu laut pun boleh buat..susah aper nak cari makna surah,tengok saje dalam tafsir,terus copi jer..saya boleh buat.. jadi,renunglah baik-baik untuk kita bersama.saya mintak maaf kalau kata-kata saya menyinggung perasaan orang lain..mintak maaf banyak2..k


A'kum...


           Saye post surah˛ tu pon utk kite bertukar-tukar ilmu,terpulang kpd individu masing˛ mcm mane nak amalkannye.Kalo kite dah bace 300x pon tak berkesan jugak tu maknye Tuhan tak izinkan laa,kalo berkesan tu maknye Tuhan izinkan.Kalo bro penyu laut setakat tahu makne surah pastu tros copy lg bagus,sekurang-kurangnye dpt laa juga kite ilmu pengetahuan...///



__________________


Senior

Status: Offline
Posts: 156
Date:
 


 A'kum...           


Saye post surah˛ tu pon utk kite bertukar-tukar ilmu,terpulang kpd individu masing˛ mcm mane nak amalkannye.Kalo kite dah bace 300x pon tak berkesan jugak tu maknye Tuhan tak izinkan laa,kalo berkesan tu maknye Tuhan izinkan.Kalo bro penyu laut setakat tahu makne surah pastu tros copy lg bagus,sekurang-kurangnye dpt laa juga kite ilmu pengetahuan...///




Biasalahhhhh yus padi ooooiiiii.melayu....yang remeh temeh tu sedap di cakap.....

__________________


Senior

Status: Offline
Posts: 452
Date:
 

cuba kita hayati lagu ramli sarip

KAU YANG MAHA ESA
KAU YANG MAHA KUASA
KAU YANG MAHA PENCIPTA.....
............bla..bla...
.............bla..bla...(tak ingat lirik maaf)

KAU YANG MAHA PENGASIH
KAU YANG MAHA PENGAMPUN
KAU YANG MAHA PENYAYANG......

(MAAF LIRIK TAK HAFAL)
actually sudah memadai untuk kita hayati...

terima tak terima doa kita ker.. sembuh tak sembuh penyakit kerr...hanya Allah yang mengetahui...kita harus berikhtiar dan seterusnya kita berdoa dan bertawakal pada DIA...asalkan kita tidak sesat dan menyekutukanNYA...

wat ever saya banyak menyokong posting dari dewapetir.....


(ini pun sedikit sebanyak kita telah melaksanakan ayat AL-QURAN buktinya kita kongsi ILMU ALLAH)
BEEETUIIII TAKKKK SAUDARA-SAUDARA ISLAMKU....!!!!

ALHAMDULILLAH....

__________________
"WoKeY JeR"


Veteran

Status: Offline
Posts: 95
Date:
 

lantak korang la... letih melayan...

__________________
eddy


Senior

Status: Offline
Posts: 128
Date:
 

Usaha Tangga Kejayaan.

__________________


Guru

Status: Offline
Posts: 511
Date:
 

Yang jelas tu jelas laaa, yang tak jelas tu? jumpalah yang lebih arif untuk dapatkan penjelasan...

__________________


Senior

Status: Offline
Posts: 256
Date:
 

....suka melaram sebelum khatam.....


lupa tengok cermin pagi tadi kot?


 



__________________
http://www.firstmilk.com


Veteran

Status: Offline
Posts: 53
Date:
 

asalamualikum


Alahai ada orang tu tak ingat lirik, tapi nak berhujah, keciannya dia.


marah ke beb



__________________
Kebenaran Itu Pasti


Veteran

Status: Offline
Posts: 70
Date:
 

salam..betuii tu..hehe

__________________
fiz


Senior

Status: Offline
Posts: 223
Date:
 

 KHASIAT SURAH AL-FATIHAH

__________________
/// Black 3036 HaRiMaU kAnDaNgAN /// I|I Bersatu Aman Sejagat I|I
Page 1 of 1  sorted by
 
Quick Reply

Please log in to post quick replies.

Tweet this page Post to Digg Post to Del.icio.us


Create your own FREE Forum
Report Abuse
Powered by ActiveBoard