Members Login
Username 
 
Password 
    Remember Me  
Post Info TOPIC: Raja Segala Ilmu Kebatinan
20


Ahli Baru

Status: Offline
Posts: 2
Date:
RE: Raja Segala Ilmu Kebatinan


Sebenarnya apa yang dimaksudkan selama ini adalah yang bermaksud:

1.  Berdiri huruf Alif jirim arash dan kursiNya

2.  Mentiadakan diri "Laa haula wala quwata illa bilahil aliyul adzhim"

3.  Menghidupkan zat dan mukjizat dalam hidup seharian

4.  Se Zat, se Asma' dan se Af'al

5.  Se lah Engakau aku syarat sahaja




20

__________________


Ahli Baru

Status: Offline
Posts: 1
Date:

smile assalamualikum..

kita cuma nak tau kalo-kalo abg2 ada tahu pasal ilmu Al-Muazat ni..

kita ada secebis ilmu yg baru dipelajri dr sesorg yg sudah berumur..

tapi beliau ingin mencari rakan seperjuangannya pada era 60an-80an..

andai ada yg tau harap2 dpt maklumkan..

sekian terima kasih ///   (bonggol lalang,Gurun)


__________________


Veteran

Status: Offline
Posts: 88
Date:

raja kapur ....



__________________


Senior

Status: Offline
Posts: 174
Date:

Apa yang nak dicari sangat dengan ilmu batin tuh... isk.. tak paham la... orang dulu berjuang sebab nak syahid.. nak mati di jalan allah... kita ni, kdg2 tu, takut mati, so mcm2 yg dicari... baik cari ilmu agama, bleh gak pakai


 


erm....klu ko dah cari ilmu agama,xkan ko boleh tanya soalan nie lak ?



__________________
Ahli Jemaah Dungun TRG


Member

Status: Offline
Posts: 21
Date:

Apa yang nak dicari sangat dengan ilmu batin tuh... isk.. tak paham la... orang dulu berjuang sebab nak syahid.. nak mati di jalan allah... kita ni, kdg2 tu, takut mati, so mcm2 yg dicari... baik cari ilmu agama, bleh gak pakai.....

__________________


Senior

Status: Offline
Posts: 174
Date:

betul tu bro....saya setuju...

__________________
Ahli Jemaah Dungun TRG


Veteran

Status: Offline
Posts: 67
Date:


Assalamualaikum..

jangan samakan ilmu batin ngan solat.. JAUH BEZA ILMU KEBATINAN DGN SOLAT.. TERAMAT JAUH..!!! Solat terletak selepas mengucap 2 kalimah syahadah di dalam rukun ISLAM. sesungguhnyer ketika masuk di alam kubur soalan yang pertama di soal pada simati itu ialah solat. baru lah diterima amal kebajikan yang lain. jika belajar ilmu batin, tapi tidak solat... maka siaČ la segala amal kebajikan itu(salah satu yer amal kebajikan ialah menuntut ilmu kebatinan)... Lakukan la solat 5 waktu ditambahi dengan amalan sunat.. insyaAllah.. banyak boleh diperolehi.. =) sekian Assalamualaikum..w.b.t..

__________________
ASSALAMUALAIKUM WARAH MATULLAH HI WABARAKATUH... ALLAH HUMMA SOLLI 'ALA SAI E DINA MUHAMMAD WA 'ALA ALIHI WASAH BIHI WASSALIM...


Senior

Status: Offline
Posts: 218
Date:

wintersonatamale wrote:


SOLAT LIMA WAKTU MESTI DIPELIHARA DAHULU. ADA FAHAM!!!-- Edited by wintersonatamale at 14:36, 2006-01-22

hmmmm blaja ilmu kabatinan atau pun tidak SOLAT adalah wajib bg kita umat islam.

__________________


Veteran

Status: Offline
Posts: 67
Date:

SOLAT LIMA WAKTU MESTI DIPELIHARA DAHULU. ADA FAHAM!!!



-- Edited by wintersonatamale at 14:36, 2006-01-22

__________________
ASSALAMUALAIKUM WARAH MATULLAH HI WABARAKATUH... ALLAH HUMMA SOLLI 'ALA SAI E DINA MUHAMMAD WA 'ALA ALIHI WASAH BIHI WASSALIM...


Senior

Status: Offline
Posts: 218
Date:

chik wrote:


  askom... tak salah nak belajr ilmu batin ni tapi tgk dulu kita leh bawa ker tak ilmu tu.. klu tak boleh tak payah.. nanti makan diri pula... tapi klu kita tak pelajari ilmu tu.. ssh pula nanti jika berlaku darurat.. klu smu pengamal selendang merah dah tak der... tuntutlah ilmu hingga negeri china......  


 


takper...


pesilat2 kita masih ramai....


 




__________________


Member

Status: Offline
Posts: 8
Date:

 


askom... tak salah nak belajr ilmu batin ni tapi tgk dulu kita leh bawa ker tak ilmu tu.. klu tak boleh tak payah.. nanti makan diri pula... tapi klu kita tak pelajari ilmu tu.. ssh pula nanti jika berlaku darurat.. klu smu pengamal selendang merah dah tak der... tuntutlah ilmu hingga negeri china......


 



__________________


Senior

Status: Offline
Posts: 218
Date:

hmmmmm ada kena mengena dgn tarikat nih....





__________________


Guru

Status: Offline
Posts: 836
Date:

belajar mengenal diri dulu ........................

__________________
{O^O} aku menulis bukan kerna nama


Senior

Status: Offline
Posts: 241
Date:

solat bg clear dulu baru menuntut.... silap pilih jalan....????

__________________
...ALLAHUMA ANTASSALA...


Senior

Status: Offline
Posts: 124
Date:

sapekah Beliau? sy p0n nak jumpe die ntuk menuntut...

__________________


Senior

Status: Offline
Posts: 172
Date:

menarik sungguh cerita dan nasihat yang diberi, nasihat saya cuma lengkap kan diri dengan yang asas sebelum nak mendalami sesuatu ilmu kebatinan. allah anugerahkan kita akal untuk berfikir, sebelum terima sesuatu ilmu fikir dulu baik buruknya.

__________________
Sifu_sgtinggi ---lll---


Veteran

Status: Offline
Posts: 95
Date:

Dan, hati2..... pernah dengar Zikir Saidina Ali? zikir inilah yang digunakan oleh Saidina Ali sewaktu berperang suatu masa dahulu.... di malaysia, ia dibawa oleh Guru Kiai Salleh Batu Bara... beliau diijazahkan di Mekah sewaktu belajar di sana... dan di tanah melayu kita, ilmu ni pernah dipraktikkan, dengan nama selendang merah...


-faizal






Inilah yg menyebabkan perpecahan dikalangan umat Islam ketika mangkatnya Saidina Ali a.s. Dan itu juga penyebab terjadinya 2 puak iaitu puak Sunnah dan puak Syiah. Puak syiah terjadi disebabkan penyokong Saidina Ali yg begitu fanatik dan taksub kepada Saidina Ali. Selepas kemangkatannya, beliau digantikan oleh Saidina Umar al-Khatab (kalo tak salah saya) yakni datuk kepada Saidina Abd Aziz. Disebabkan itu, pengikut2nya marah dan mengatakan kenapa pengganti Saidina Ali bukan dari keturunan yg sama. Dan mereka membuat pegangan mereka sendiri, pernah juga dikatakan bacaan tahhiyat yg dibaca mereka ditambah dgn selawat keatas Saidina Ali. Sebenarnya Saidina Ali sememangnya insan yg warak, zuhud dan mulia. Hanya kerana pengikutnya shj yg begitu taksub. Ada juga cerita mengatakan, pada satu ketika, perdana menteri Iran (Iran adalah sebuah negara paling ramai puak Syiah) datang ke mesir utk melawat makam Rasullah s.a.w dan para sahabat. Kedatangan perdana menteri tersebut diiringi oleh Mufti besar mesir ketika itu. Sampai shj dikawasan makam, perdana menteri tersebut melawat makam Saidina Ali, dgn penuh kesedihan, keinsafan dan kerinduan yg teramat sgt perdana menteri tersebut ketika membaca doa dan di ikuti makam Rasullah s.a.w. tetapi bila sampai shj dihadapan makan Saidina Umar Al-Khatab, dia mula memaki hamun. Mufti yg mengirinya terkejut namun tak dpt berbuat apa2 krn rasa hormatnya kpd tetamu besar itu. setelah selesai, mufti itu pun pulang kerumah. mlm tersebut mufti itu bermimpi didatangi Rasullah s.a.w yg menyatakan baginda amat terkilan dgn sikap mufti itu yg berdiam diri ketika ada orang mencaci sahabat baginda. Dgn rasa kesal, pada kutbah Jumaat, Mufti tersebut menceritakan segala yg berlaku kepada sidang jemaah. Terkejut dgn tindakan itu, kerajaan Mesir memecatnya dari menjadi mufti.


Itulah sedikit sebanyak yg saya tau. Moralnya, jgn begitu taksub keatas apa2 perkara skalipun.. kerana yg maha kuasa hanyalah Allah s.w.t.


-Selamat Hari Raya A'idil Fitri, Salam Tulus Ikhlas dari saya - Eddy. Maaf Zahir batin.. (tumpang wat ucapan, hehe)



__________________
eddy


Member

Status: Offline
Posts: 21
Date:

Dah terlanjur bercerita bab ilmu kebatinan ni, nak tanyalah saudara2 semua...


Pernah dengar amalan "qulhuallah 100 ribu kali"? amalan ni boleh kita dapati dari salah satu pertubuhan silat yang terkenal di negara kita.


Amalan ni juga akan membolehkan seseorang itu memperolehi pelbagai kelebihan yang tak perlu saya ceritakan disini. Tetapi, ia memang hebat. Dan, pelajar2 yang mahu mengamalkan ilmu atau amalan ini perlu mengkhatamkan qulhuallah seratus ribu kali sebelum dikhatam susu..


Ermm.. mungkin ada juga dikalangan yang berforum pernah dengar, dan mungkin ramai juga yang dah dapat ilmu ni..


Amalan ini bagus, pada saya, tak ada salahnya. Cuma, dalam Islam, kita ditekankan untuk melakukan sesuatu dengan niat, atau nawaitu.


Dan persoalannya, adakah seseorang pengamal itu, mengamalkan amalan ini kerana allah, ataupun hanya kerana nak jadi terer... Inilah persoalan dari segi agamanya. Tidak salah amaln ini, tetapi ia akan jadi salah jika tidak kena caranya....


Pada saya, Guru Tua ataupun Mahaguru yang mengamalkan ilmu ini tidak salah, sedikitpun tidak. Tapi, bila ada yang cuba mengamaklan ilmu ni tanpa berguru... hmm... tu yang jadi karutt... saya rasa anak2 murid semua tak ada yang salah amal, tetapi mereka yang dengar2 tentang ilmu ni, 'pandai2' nak beramal...


Ingatlah, Allah Maha Pemurah... kalau dah niat mengamalkan amalan ni kerana Allah, alhamdulillah. Tapi, kalau niat kerana nak jadi terer atau jadi 'ultraman', mungkin akan dikabulkan, tapi, takde la pahalanya, kerana perlakuan itu bukan lagi kerana allah, maka ia tidak dikira sebagai ibadat...


Pengajarannya disini, berbuat seseuatu, hendaklah kita niatkan kerana Allah. Malah, kita berforum pun, jika kerana Allah, insya allah, pahala ganjarannya kerana rahmat Allah itu amat luas.Semoga kita sentiasa berada di landasanNya, dan moga2 tuhan tidak memesongkan hati kita setelah diberi petunjuk... Amin.



__________________


Member

Status: Offline
Posts: 9
Date:

Betui tu faizal....terasa diri saya ni sgt2 lemah dan hina sebagai maklukNya yg lalai.


Terima kasih.Sedap baca posting abg ni.



__________________


Senior

Status: Offline
Posts: 492
Date:

setuju

__________________


Member

Status: Offline
Posts: 21
Date:

Assalamualaikum saudara2 semua....


Saya nak bagi pendapat sket... tentang ilmu batin ni... ada yang bagus, ada yang tak, kan. Cumanya pada saya, berdasarkan apa yang terjadi pada kawan2 saya....


Belajarlah ilmu agama dahulu.... yang manis jangan terus ditelan, yang pahit jangan terus dibuang... ilmu agama itulah modal untuk kita menilai sesuatu perkara...


Pada yang muda2, iman tak kuat, elakkan lah belajar ilmu2 mcm ni, putih ke, hitam ke.. kalau hitam, dah tentu melanggar syariat agama... kalau putih pulak, bimbang kalau2 terlanggar pantang, ataupun amalan ibadah kurang, kerana ilmu2 ni biasanya 'panas'. kalau kurang 'penyejuk'nya bimbang pulak overheating nanti... mcm kereta tersadai kat tepi jalan. Kreta ada, tapi rosak. dah tak siuman.... muda2 dah kureng.. hidup hari ni penuh dengan dugaan. perempuan... duit... arak... judi... dan sifat malas... hehehhe... tak payah tunggu setan, kalau dah malas memang tak smbahyang...


Kenali guru... walaupun berguru, kenal dulu guru, kerana ada yang bukannya guru, tapi mahu 'membuang'...


Dan, hati2..... pernah dengar Zikir Saidina Ali? zikir inilah yang digunakan oleh Saidina Ali sewaktu berperang suatu masa dahulu.... di malaysia, ia dibawa oleh Guru Kiai Salleh Batu Bara... beliau diijazahkan di Mekah sewaktu belajar di sana... dan di tanah melayu kita, ilmu ni pernah dipraktikkan, dengan nama selendang merah...


Selepas itu, ada yang mempraktikkan zikir ini tanpa ilmu, tanpa guru... hanya zikir semata. Tiada lesen tetapi bawa kapal terbang, ibaratnya. Maka, mimpi yang dinanti2 bukan mimpi yang sebenarnya... sudah mula bercampur aduk.... dan apabila kurang pegangan, hanyut....


Dan, akhirnya, ilmu ni diharamkan... saya tak nak sebut apa namanya... cuma... pesan saya, kepada saudara2 tersayang yang bersaudara dan seagama, ingatlah... jangan terlalu taksub mencari sesuatu. Yg dicari pasti datang, cuma masa,dan keizinan darinya. Carilah sesuatu yang sememangnya telah diwajibkan kepada kita... fardu ain misalnya, wajib tu! Cukupkan syariat kita. Jangan syariat pun tak cukup, sudah mahu mencari tareqat, mencari maarifat dan hakikat... isim nanti....


Maaf kalau ada yang tersalah cakap...


Semoga tiada lagi saudara seagama sebangsaku yang rosak begitu sahaja..... hilang begitu sahaja, tersalah pilih, missing in action orang putih kata.....



__________________


Senior

Status: Offline
Posts: 492
Date:



__________________


Senior

Status: Offline
Posts: 174
Date:

macam best jer bro ang loong nie....klu dpt discuss satu tablekan bagus...

__________________
Ahli Jemaah Dungun TRG


Senior

Status: Offline
Posts: 215
Date:

salam...


Lang pada pandangan saya,berhati hati sewaktu berkenalan dgn individu yg baru sbb kadang kadang mmg ada org yg satu jalan ni hendak menguji kita...org penang kata "saja nak sudi...".....tapi saya pegang satu saja...kalau niat kita ikhlas,tuhan akan bg petunjuk dan rahmah berupa bantuan yg nampak(kasar) atau yg ghaib (halus).



__________________
I've sworn the 36 oaths_\l/_ /l\ I


Veteran

Status: Offline
Posts: 49
Date:

Assalamualaikum.....


saya setuju ngan saudara daud dan ang loong, perkara2 camni kalau cerita face 2 face lagi senang sebab topik2 camni bukan leh main cakap je tapi perlukan penerangan,nak pulak kalau org yg kurang pandai mcm saya ni...pening jugak la nak paham...hehehehhehe, kalau bawak duduk semeja insyaAllah senang skit paham pasal leh dapat pandangan dari lebih dari satu pihak........kalau tersilap bahasa harap dimaafkan...wassalam



__________________
The Tiger of Malaya


Senior

Status: Offline
Posts: 215
Date:

ni yg paling paling paling betul sekali....mmg org akan kata sesat.Hati hati kalau nak sebarkan ke umum...kalau nak discuss pun jaga2.hehehehehe.TQ daud sbb igt mengingatkan.

__________________
I've sworn the 36 oaths_\l/_ /l\ I


Senior

Status: Offline
Posts: 174
Date:

semuanya betul...tapi seelok eloknya bendabenda macam nie kena bercakap face to face..baru syok.kita takleh cakap kita betul,dia salah..kerana mungkin pemahaman dia baru setakat tu.pasal tu perkara macam nie tak boleh nak open sangat.nanti ader org kata sesat...

__________________
Ahli Jemaah Dungun TRG


Senior

Status: Offline
Posts: 215
Date:

salam...


panglima,


saya sokong semua tu...tapi kat bab yg kata semua ilmu ada guru..mmg betul,tapi ada org yg penah saya ckp dia bukan guru,cuma penunjuk jalan.Dia buka guru sebenar.So panglima faham tak maksud guru yang sebenar benar guru....yakni guru asal...guru yg mengajar tajjali kepada kita...haaaa...ilmu tajjali ni mana ada guru...dan setan bukan lah gurunya.


 



__________________
I've sworn the 36 oaths_\l/_ /l\ I


Veteran

Status: Offline
Posts: 66
Date:

Assalamualaikum,


Bawak2 bersabar semua,bukannye ayah pin atau mana2 ilmu karut marut yang lain.Nak terangkan kat sini nanti lain pula pemahamannya. Dia bukan guru saya,lebih kepada seorang kawan...tetapi dialah orang pertama yang menumbangkan saya dulu, dengan pukulan lutut terbang ke muka dan menenggelamkan kepala saya ke dalam pasir.Tuhan saja yang tau sakitnya.Satu pengajaran yang berguna...jika kita hebat ada lagi yang lebih hebat..dan yang terhebat di kalangan manusia ialah yang mendekatkan dirinya dengan Allah dan mengingati mati.(Kejadian ini berlaku ketika perlawanan silat jurus kebatinan suatu masa di tahun 1990-an) Lepas kejadian tu, dia bawak saya untuk berbincang dan menerangkan tentang 'kembali kepada asal' asal usul kewujudan manusia dan tujuan dihidupkan.Untuk amalan hizib, zikir dan mempelajari kitab (dari asas feqah dan ke atas,bimbingan diberikan dari awal) memerlukan masa dan komitmen.Tetapi sekurang-kurangnya kita tahu arah tujuan hidup dan basic agama mesti ada pada setiap muslim sebelum menggelarkan diri mereka 'Tentera Fisabilillah'. Siapa kata ilmu x de guru?Kalau ilmu x de guru,maka setanlah guru kita. Dia juga ada membuka pondok untuk muda mudi yang berminat. Untuk amalan perlukan satu jemaah melebihi 4 orang,tujuannya untuk saling menegur jika ada yang melakukan kesilapan melanggar syarak dan untuk motivate rakan2 supaya beramal dan membersihkan diri.


Pemimpin Islam wajib diikuti dan dipatuhi kerana Islamnya dan selagi tidak bertentangan dengan syarak.


Jika betul-betul berminat kita akan buat pertemuan nanti, Kalau RnD berminat pun lagi elok...tetapi terpulanglah


Alif, Ba, Ta...



__________________
Panglima 7


Member

Status: Offline
Posts: 6
Date:

Ini ilmu hakikat kan?Boyfriend i ade jugak blajar...bukan sebarang org yang boleh bawak ilmu ni.kalau salah boleh gila isim.



__________________
GET A LIFE!!!
1 2  >  Last»  | Page of 2  sorted by
 
Quick Reply

Please log in to post quick replies.

Tweet this page Post to Digg Post to Del.icio.us


Create your own FREE Forum
Report Abuse
Powered by ActiveBoard